Pressrelease underBARA BARN 2016-11-08T12:57:04+00:00

ubb-web-retina

Pressreleaser

underBARA BARN, Stockholmsmässan i Älvsjö  7-9 oktober 2016.

Barnens bästa i fokus när underBARA BARN lockade tusentals unga familjer till Stockholmsmässan

Trots konkurrens i form av ett strålande höstweekendväder bestämde sig närmare

12 000 mammor, pappor och massor av barn att tillbringa några värdefulla timmar bland de inspirerande montrarna på underBARA BARN-mässan som ägde rum mellan 9e och 11e oktober.

– Att det känns allt mer naturligt med ekologiskt tänkande, hållbarhet och miljövänlighet samt recykling av både leksaker och kläder, märks så väl när jag går runt på mässan, summerar en stolt Kickie Jansen, underBARA BARN:s projektledare och initiativtagare. Och jag är förstås enormt tacksam att så många människor, allt från små bäbisar till far- och morföräldrar, var här och tog del av det fantastiska utbudet.

Årets underBARA BARN bjöd på ett digert urval av aktiviteter och möjligheter för besökarna och utställarna. Allt från må nystartade entreprenörer till stora välkända varumärken samsades om utrymmet med kulturinstitutioner och ideella organisationer.

I Skötrummet, där Libero tillhandahöll produkter för blöjbyten gavs det råd och utbyttes det erfarenheter,

– underBARA BARN är ett jättebra tillfälle för oss att träffa och prata med föräldrar som är i småbarnsåldern. Vi pratade blöjor, babyvård, Liberoklubben, föräldrarskap och allt som kan beröra den de unga familjerna. De gav oss oerhört mycket bra synpunkter och det är en viktig del när vi utvecklar våra produkter, säger Carolina Gäbel, som arbetar på Liberos marknadsavdelning.

– Jag skulle vilja rekommendera alla småföretag att delta i underBARA BARN, för mig och mitt företag har det varit helt ovärderligt. När man sitter hemma i sin ateljé och är i sin kreativa process befinner man sig långt från själva kundgruppen och så kommer man ut hit och får ta tempen på marknaden. Det ger så mycket energi och glädje att få direktkontakt med kunderna, konstaterar Saga Dorani, som driver egna företaget Sagas Ateljé. Detta är också ett fantastiskt forum för nätverkande och utbyte med andra utställare, avslutar Saga.

Retoys Maria Lundqvist är också hon väldigt nöjd med de tre dagarna på mässan:

– underBARA BARN var en succé för oss, med besök både av stammisar och nyfunna lekvänner. Över 700 barn lekte, skapade och bytte närmare 1 000 leksaker, vilket motsvarar en besparing på ca 3 ton växthusgaser jämfört med om det köpts nytt. Mässan är ett bra tillfälle för oss att berätta för fler om vår verksamhet och få barn att vara miljövänliga och lära sig mer om sina rättigheter enligt FN:s barnkonvention.

Nästa underBARA BARN äger rum på Stockholmsmässan i Älvjsö 7-9 oktober 2016. För mer information och pressbilder välkomna att kontakta Josefine Brögger på telefon 0708 84 35 08 eller jbab@telia.com

Stockholm, september 2015

Barn i stan fyller tio år och bjuder alla mässbesökare på innehållsrikt kulturkalas under underBARA BARN 9-11 oktober

Genom att konsekvent ha hållit fast vid ursprungssyftet – göra det enkelt för barnfamiljer att hitta roliga aktiviteter och fungera som inspirationskälla för ”tillsammansupplevelser” inom natur, rörelse och kultur – kan nu gratistidningen Barn i stan se tillbaka på tio framgångsrika år. Idag är man inte längre bara en tidning utan också en välbesökt webbsajt, app och ett välläst nyhetsbrev.

–  Under underBARA BARN vill vi lyfta fram det enormt roliga och spännande kulturutbud som finns tillgängligt för alla småbarnsfamiljer i storstockholmsområdet, säger Barn i stans grundare Jenni Norrby. Vi vet att många av våra läsare kommer att finnas på plats och vi ser fram att få möta dem i verkliga livet och förstås få säga hej till alla nyblivna föräldrar!

Barn i stans upplägg med en Aktivitetsgata på bästa läge i mässområdet går definitivt inte av för hackor. Här kan de minsta själva få prova på en uppsjö aktiviteter eller om man vill sitta ner och njuta av teaterföreställningar eller sagostunder.

Listan över deltagande institutioner imponerar: Tom Tits Experiment, Postmuseum, Polismuseet, Naturhistoriska riksmuseet, Stockholms Medeltidsmuseum, Livrustkammaren, Aquaria Vattenmuseum, Drottningholms Slottsteater, Intiman, Dockteatern Tittut, Hågelbyparken, Teater Pero och Pantomimteatern.

– Tanken är att våra tips som vi skriver om ska bli levande på plats. Det kommer garanterat att blir en skön blandning vilket gör det svårt att plocka fram några favoriter av alla kompisar på plats! Men jag måste erkänna att det ska bli kul att kika på en äkta dinosaurietand, prova en riddarrustning och klappa en orm!

– Vi känner en stark gemenskap med Barn i stans värdegrund, de tar liksom vi små barn och deras familjer på största allvar. Det är fantastiskt att de väljer underBARA BARN som arena när de firar sitt tio-års-kalas, jag har därför sällan sett fram emot en mässa lika mycket som jag gör i år, säger underBARA BARNs projektledare Kickie Jansen.

underBARA BARNs målgrupp är barn upp till sex års ålder och deras föräldrar. Väntat antal besökare ligger på strax över 15 000 personer och man räknar med närmare 120 utställare. Mässan äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö mellan 9 och 11 oktober. www.underbarabarn.se

Kontakta gärna pressansvarig Josefine Brøgger för mer information och ackreditering, 0708843508 eller maila jbab@telia.com

Stockholm, september 2015

Sveriges största träffpunkt för familjer med barn upp till sex år

– snart dags för mässan underBARA BARN

Årets upplaga av den populära småbarnsfamiljemässan underBARA BARN blir den trettonde i ordningen. Ett bevis så gott som något på att idén med en mötesplats för alla som ägnar sig åt verksamheter som riktar sig till barn upp till sex år och deras familjer var en riktig fullträff. underBARA BARN äger som vanligt rum första helgen i oktober (i år fredag 9 oktober till söndag 11 oktober).

– Idag är vi faktiskt det enda stora forumet för branschen, vi är i särklass Sveriges största mässa där företag, institutioner, experter och konsumenter i den viktiga målgruppen bereds möjlighet att mötas, berättar mässans initiativtagare och projektledare Kickie Jansen.

underBARA BARNs vision om att ta de minsta på största allvar genomsyrar alla aktiviteter och föreläsningar som står besökarna till buds. En populär nyhet förra året var ”Lilla Scenen för de stora frågorna” där särskilt viktiga och angelägna ämnen lyfts upp på podiet. Ett annat arrangemang som med största säkerhet kommer att uppskattas är tioårsjubilerande Barn i Stans hejdundrande kulturkalas, ett samarbete med en uppsjö teatrar, museum och andra barnvänliga verksamheter. Här kan man spana in en hajtand, möta Pippis sjörövare, prova riddarutrustning och massor av annat lärorikt och kul.

– Det känns tydligt att vi rör oss i en bransch som sjuder av idéer, entreprenörskap och nytänkande. Eftersom barnen står i fokus är det naturligt att ekologi och hållbarhet är viktiga inslag i många av de ungefär 120 deltagande utställarnas presentationer, avslutar Kickie Jansen.

För mer information och ackreditering besök www.underbarabarn.se eller kontakta

Josefine Brøgger, pressansvarig, 0708843508 eller jbab@telia.com